Terug naar Encyclopedie
Huurrecht

Renovatie door Verhuurder

Uw rechten bij renovatie door de verhuurder: de 70%-regel, verhuiskosten en huurverhoging na renovatie.

3 min leestijd

Renovatie van Huurwoningen

Verhuurders mogen en moeten hun woningen onderhouden en verbeteren. Voor renovatie gelden echter strikte regels om huurders te beschermen. U kunt niet zomaar worden gedwongen mee te werken aan ingrijpende veranderingen.

Types Renovatie

TypeOmschrijvingHuurverhoging
Groot onderhoudNoodzakelijk herstelNee
WoningverbeteringVerhoging wooncomfortJa, met instemming
Energetische renovatieIsolatie, zonnepanelenBeperkt
Sloop/nieuwbouwVolledig vervangenN.v.t.

70% Regeling

Complexgewijze Renovatie

Bij renovatie van een complex (10+ woningen) moet minimaal 70% van de huurders instemmen met het plan. Stemt minder dan 70% in, dan kan de verhuurder naar de rechter. Als u tot de 30% tegenstemmers behoort, geldt het plan wel als de rechter instemt.

Uw Rechten bij Renovatie

  • Informatie: Tijdig en volledig geïnformeerd worden
  • Inspraak: Meedenken over plannen
  • Verhuiskostenvergoeding: Als u tijdelijk moet verhuizen
  • Terugkeerrecht: Na renovatie terug in uw woning
  • Huurgewenning: Geleidelijke huurverhoging

Verhuiskostenvergoeding

Bij tijdelijke verhuizing heeft u recht op minimaal:

  • €7.597 (2024) als tegemoetkoming
  • Dekking van dubbele huur indien nodig
  • Vergoeding verhuiskosten

Weigeren van Renovatie

U kunt renovatie weigeren als:

  • Het voorstel niet redelijk is
  • De huurverhoging te hoog is
  • Er geen goed sociaal plan is
  • Minder dan 70% instemt (complexgewijs)

Kan ik worden uitgezet voor renovatie?

Bij sloop-nieuwbouw kan de verhuurder opzeggen wegens dringend eigen gebruik. U heeft dan recht op vervangende woonruimte.

Mag de huur stijgen na renovatie?

Alleen bij woningverbetering (niet bij noodzakelijk onderhoud) en alleen met uw instemming of die van 70% van het complex.

Wat als ik overlast heb tijdens renovatie?

Bij ernstige overlast kunt u tijdelijke huurverlaging aanvragen. Leg de overlast goed vast.

Veelgestelde vragen

Wat zijn mijn rechten als huurder?

Als huurder heb je recht op een veilige en schone woning, bescherming tegen onredelijke huurverhogingen, en het recht om een eerbieding te eisen als de woning niet geschikt is voor bewoning.

Kan de verhuurder zomaar de huur verhogen?

Nee, huurverhogingen zijn aan strikte regels onderworpen. De verhuurder moet ten minste twee maanden van tevoren schriftelijk opzeggen en mag de huur niet meer verhogen dan wettelijk is toegestaan.

Wat gebeurt er met mijn borg?

De borgsom moet door de verhuurder op een bankrekening worden gestort en moet na beëindiging van de huurovereenkomst binnen 30 dagen worden terugbetaald, tenzij er schadeclaims zijn.

Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

Je kunt je huur opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn die in je huurcontract is vastgesteld. Dit moet meestal schriftelijk worden gedaan.

Wat kan ik doen als de woning niet in goede staat is?

Je kunt eerst schriftelijk aan de verhuurder verzoeken de schade te repareren. Als hij dit niet doet binnen een redelijke termijn, kun je zelf de reparatie laten uitvoeren en de kosten verrekenen met de huur.