Terug naar Encyclopedie

Aanvraagprocedure AOW vrijwillige verzekering vanuit Zoetermeer naar buitenland

Stap-voor-stap aanvraag AOW vrijwillige verzekering vanuit Zoetermeer naar buitenland. Formulieren, termijnen, SVB-contact en lokale BRP-hulp. (22 woorden)

2 min leestijd
De aanvraag voor AOW vrijwillige verzekering vanuit Zoetermeer verloopt via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Als inwoner van Zoetermeer downloadt u het formulier 'Vrijwillige verzekering AOW' van svb.nl en vult u het in met uw paspoort, recent adresbewijs uit de Basisregistratie Personen (BRP) via de gemeente Zoetermeer, en inkomensgegevens. Dien het formulier in binnen drie maanden na emigratie, om hiaten in uw AOW-opbouw te voorkomen. Verstuur per post naar SVB Postbus 52313, 1202 DE Hilversum, of digitaal via Mijn SVB met DigiD. Lokale Zoetermeerse ondernemers of expats kunnen bij de gemeente Zoetermeer (Stadserf 1) terecht voor hulp bij BRP-uittreksels. De SVB beoordeelt uw aanvraag binnen acht weken en stuurt een beschikking toe. Bij afwijzing maakt u binnen zes weken bezwaar. Voor spoed belt u de SVB-infolijn +31 20 633 55 33 of raadpleeg de SVB-helpdesk voor Zoetermeer-specifieke vragen. Bewaar altijd kopieën van documenten. Na goedkeuring ontvangt u jaarlijks een premieaanslag; betaal deze via iDEAL, overschrijving of bij lokale banken in Zoetermeer zoals ING of Rabobank. Meld wijzigingen in adres, inkomen of burgerlijke staat direct aan de SVB en update uw BRP bij terugkeer of verhuizing binnen de EU via de gemeente Zoetermeer. Deze procedure zorgt voor naadloze continuïteit van uw AOW-rechten, speciaal afgestemd op inwoners van Zoetermeer.